Is there anybody out there?

Den tekniska utvecklingen går i ett rasande tempo nu, det märker vi och läser om dagligen. Frågan jag ställer mig är om andra områden hamnar på efterkälken?


Digitalt redan klart

Vi är vana vid att skicka filer och designa i datorer. Nu börjar de digitala avtrycken dessutom ta mark. Det går busenkelt och blixtsnabbt att förmedla ”hård” information digitalt. Vi kan göra virtuella uppvaxningar och snabbt fixa inprovningsbroar för att diskutera design.


Analog kommunikationen fortfarande krångligare

Kommer till jobbet en morgon som vanligt. Solen lyser och höstlöven glöder i sina vackra färger. Ok så är det inte alltid men ändå.

Slänger jackan och datorväskan på stolen. Det första är att jag kollar arbetshyllan och ser vad som ska göras idag. Vad ska in i sintringsugnen osv. Sen går jag igenom de jobb som vi behöver mer information om. Sådana finns det alltid. Det kan handla om allt från saknade motbitningar till tveksamma konstruktioner.

Efter det börjar jag alltid scanna och designa. Alltid bäst att ha fräsarna igång innan vi börjar ringa. Och då ser jag en lite halvakut sak. Ett fall har ett misstänkt felaktig bettregistrering. Blir klart irriterad över att jag inte sett det tidigare. Ringer tandläkaren. Tyvärr kan hon inte ta samtalet, så klart. Sitter med patient. Så är det. Jag ber att hon ska ringa upp, vilket inte händer. Det går en timme, två timmar och även en dag. Ibland två. Då ringer jag igen och säger att antingen får jag en kontakt eller så får ni boka om patienten. Jag förstår att sådant kan hända. En liten post-it lapp som hamnat bland alla andra på ett skrivbord.

I andra fall svarar tandläkaren alltid direkt. Det är kanon för mig, men kanske inte det mest effektiva för henne i den dagliga behandlingen av patienter.


Vi får försöka tänka lite nytt

Nu när vi blivit så duktiga i digital kommunikation funderar jag på om vi inte kunde göra den analoga enklare? Visserligen inte ett gigantiskt problem, men en klar förbättringsmöjlighet. Den kräver tid, som vi alla kan använda bättre.

Jag skulle vilja ha en stor röd glödlampa i behandlingsrummet och bredvid den en skärm. När lampan blinkar vet alla att det finns en viktig fråga att besvara. Då går man till skärmen och får kontakt, så snart man har möjlighet. Det vore väl lösningen på ”problemet” i typisk 70-talsstil. Helt i Star Treks anda.

Nu borde vi förhoppningsvis ha enklare och smartare lösningar. Om vi vågar, och lär oss använda dem. Tänk så mycket enklare det hade varit om vi snabbt och enkelt kunde kommunicera via andra forum istället för bara telefon. Kort och effektivt. När det behövs. Varför inte med en webkamera ibland? Kanske involvera patient och tekniker i ett 5-minutersmöte för att diskutera förväntningar och möjligheter. En liten passning till utvecklarna av C-takt och portaler för digitala avtryck. Dessutom tillsammans med ett tydligare sätt att visa att kontakt önskas än ett email. Dock inte nödvändigtvis en stor röd glödlampa på väggen.

“Communication works for those who work at it.”  (John Powell)


/Mats Lindblom
mats@westdent.se