Mohammed och berget

Om inte berget kommer till Mohammed,
så får Mohammed komma till berget


Då sitter man på ett hotellrum igen. Varför reser ni så mycket är en fråga jag får ofta. Svaret är enkelt och står i rubriken. Allt handlar om kommunikation, och att inte låta bekvämligheten komma i vägen för sunt förnuft.


Sverige är ett långt land

Vi, som så många andra, har kunder på lite olika ställen i detta avlånga land. Att ha en tät kontakt med dem är otroligt viktigt för oss. Även om Halmstad är en fantastiskt trevlig stad kan vi inte begära att alla kommer hit. Således får vi bege oss till dem. För den personliga kontakten måste vi ha. I de fall de kommer till oss är de våra gäster, och vi ser till att ta väl hand om dem.

Idag var en resdag utan besök. Då kan jag ägna mig åt lite skriverier. I morgon drar det igång igen. Vi är sällan ute mer än två-tre dagar för annars blir det lite bekymmersamt på labbet. Korta, intensiva tripper är en bra modell. Det blir ett antal mil varje år, men hittills kan jag inte påstå att någon resa inte varit värd den.


Denna resan

Fem kliniker tänker jag hinna med denna gång. Två nya bekantskaper och tre befintliga kunder. Det är lätt att bli lite lat och bara trumma på i gamla hjulspår. Helt klart är det inte gratis eller enkelt att åka runt mycket. Till vilken nytta, undrar förespråkare av den bekväma linjen. Jo, det vill jag säga med all tydlighet. Till all nytta. En personlig kontakt, inte bara via telefon, utan även öga mot öga ger enormt mycket. Självklart är det rent socialt trevligt att träffa sina kunder. Men inte minst viktigt är det ett kvalitetshöjande arbete. Genom att man helt enkelt har bokat ett möte. Må så vara bara en fikarast men då får man ett incitament till att reflektera över vad som kan förbättras i samarbetet. Hur viktigt som helst.


Win, win

Man tar med sig information hem som kan vara av allmänt intresse, eller ibland kanske innebär en handlingsplan för förändrade rutiner. Allt i god kvalitetssäkringsanda. Ibland är inte allt rosor. Men det är hela poängen. Att i lugn och ro komma framåt och uppåt. Tillsammans. Självklart ser man till att berätta det senaste från labbet och branschen i allmänhet. Ett ganska smidigt sätt för våra kunder att hålla sig uppdaterade på.

En bonus som inte heller får underskattas är att vi får träffa den övriga personalen. De är inte helt sällan de som har den mesta kontakten med oss. Allt handlar inte om rent kliniska frågeställningar. Det kan lika gärna vara praktiska frågor om transporter, tider och dylikt. Den kontakten värdesätter jag högt. Lika roligt som det är att känna tandläkaren är det att bli tjenis med resten av teamet. Ett riktigt teamwork fungerar inte utan lite ansträngning.

Detta är otroligt viktigt, och faktiskt en av de starkaste konkurrensfördelarna vi kan erbjuda som svenska tekniker. Underskatta inte den möjligheten. En relation måste vårdas. Att bara stirra på telefonen och förvänta sig att den ringer är en återvändsgränd. Ut och möt kunderna.

Så jobbar vi, hur gör du?

/Mats Lindblom
mats@westdent.se