Nu är det allvar

Det märks att sommaren är i antågande. Inte bara på det fina vädret, snuviga pollenallergiker och öppna uteserveringar.

Sommartider hej, hej

Det drar ihop sig på labb nu också. Hyllorna fylls upp i en allt snabbare takt. Precis som inför julen och andra storhelger. Dessutom, hos oss närmar sig den årliga kvalitetsrevisionen.

Morgonens post kommer och alla är förväntansfulla. Uppackning, instämpling och upp på produktionstavlan där vi har översikten. Förr eller senare märker man att vissa dagar blir överfulla. Då gäller det att planera inför det så fort man kan om man inte vill hamna i klistret.

Efter instämplingen är det dags att plocka komponenter och se till att vi har det vi behöver för att kunna leverera. Om inte, ska det beställas omgående så vi inte får grus i maskineriet i ett senare skede. Vi har interna leveranstider mellan avdelningarna, deadlines för scanning och hela detta pussel skall klaffa varje dag. Året runt i ur och skur.


Välorganiserat kaos

Vi säger lite skämtsamt att vi har en cirkusorganisation. Organiserat kaos! Precis som på en cirkus har alla sina vanliga arbetsuppgifter, men som när man reser tältet, rycker alla in. Lite så fungerar det på de flesta labb. Man rycker in där det behövs för att lösa upp en flaskhals så gott man kan. Jag skulle nog påstå att det är logistik på rätt hög nivå.

Stressen är en naturlig del av arbetet som tandtekniker. Vi kan som bekant inte styra över våra leveranstider som de flesta andra kan. Vi får ett datum, punkt slut. Det är en hel kedja som är beroende av att vi kan leverera på utsatt datum. I dessa ljusa, varma tider ökar såklart det stressmomentet.


Ny föreskrift från Arbetsmiljöverket 

Arbetsmiljöverket har kommit med en ny föreskrift (Organisatorisk och social arbetsmiljö, AFS 2015:4) som handlar om detta. Den började gälla den 1 april och alla svenska arbetsgivare är skyldiga att följa den och är skyldiga att informera sin personal om vad den omfattar. I korthet handlar den om att man ska ha en väl fungerande organisation som aktivt förebygger sådan stress som kan bli ett potentiellt hälsoproblem.


Vad kan vi då göra?

Det första vi undrade när vi diskuterade den var vad vi kan göra eftersom vi inte riktigt kontrollerar arbetsbelastningen. Alla i branschen är medvetna om hur jobbet är. Stress är en del av det. Vad kan vi då göra? Några saker faktiskt.

Vi kan kapa ”vassa hörn” genom planering och organisation. Se till att alla har det de behöver när de behöver det. Identifiera problem så fort det går. Orimliga leveranstider, felaktiga underlag. Ta tag i det direkt dag 1 innan problemen kommer in i flödet. Om en leverantör slarvar med leveranser regelbundet så det blir ett problem; Byt leverantör. Vi måste, för våra teknikers skull, ställa samma krav på våra leverantörer som våra kunder ställer på oss.

När jag först läste den nya föreskriften tyckte jag att den var ett problem. Jag har ändrat mig lite nu. Den har fått igång lite nya diskussioner hos oss. Alla vet att vi inte kan göra färre arbeten för att vi känner oss pressade. Däremot, genom att ta bort onödiga stressmoment kan vi få jobben gjorda smidigare med tekniker som går till jobbet med ett leende på läpparna.

Jag tror nog att en tekniker med ett leende på läpparna gör patienten mer nöjd än en som bara har piskan på ryggen. Det finns inte i min världsatlas att man gör ett lika bra arbete då. Det faller på sin egen orimlighet.

Det är ju faktiskt så att vår personal är den dyraste men samtidigt mest värdefulla tillgången vi har.


/Mats Lindblom
mats@westdent.se