Kvalitetssäkring är ett stort ämne som berör oss alla.
Hur ska vi förhålla oss till det, och kanske framförallt, varför?
Läkemedelsverket har satt ribban ganska högt för labben. I grunden handlar det om patientsäkerhet, vilket är bra. En tandtekniker levererar en medicinteknisk produkt, vilken är hårt reglerad. Den patient som får något i sig (oavsett mun eller kropp) ska känna sig trygg med att det finns kontroll. Det är vår skyldighet att leva upp till det.
Att vara kvalitetssäkrad är en trygghet som ger oss och våra kunder just det. Trygghet! Jobbigt att genomföra, men väl värt arbetet.
Verkligheten
Rent praktiskt har vi vid två tillfällen varit med om att en leverantör kontaktat oss och meddelat att de har haft ett materialproblem. Då är det bra att direkt veta vilka patienter som kan vara berörda. Den dagen känner man sig nöjd, eftersom man har haft koll på läget.
Materialuppföljningen är inget frivilligt. Det ska vi kunna leverera. Nästa sak är hur vi själva kan få någon nytta av allt detta pappersarbete.
Låter mycket enkelt när man säger ”vi blir bättre”. Självklart, men hur? Hur ska vi kunna utnyttja dessa krav till vår fördel? Vårt labb är kvalitetscertifierat sedan ett antal år. Det första kravet som dök upp var att vi behövde kontrollera oss själva. Dessutom skriva rapporter på allt som blev fel. Det var en uppförsbacke innan ett viktigt budskap gick fram. Alla felrapporter som skrivs kommer utan undantag att resultera i någonting. Antingen att vi inte kan göra något åt saken eller så skapas en ny rutin. Oavsett vilket betyder det att vi hela tiden förbättrar oss. Det är vinsten med kvalitetssäkring.
Vardagsproblemet
”Det tar så mycket tid att fylla i alla rapporter”.
Självklart tar det ett par minuter, men tänk vad vi kan lära av det och spara tid i framtiden genom att hitta genvägar och inte göra samma miss två gånger. Att ta en timme i månaden för att gå igenom allt som inte fungerat som man tänkt sig kan ge massor med idéer och tankar till förbättringar.
Som min far sa; “stillestånd är tillbakagång”.
PS. Glöm inte att kvalitetssäkring inte betyder hög kvalitet. Bara att man intygar den nivå man valt. DS.
/Mats Lindblom
mats@westdent.se