Tillbaka till senaste nytt
När det går åt skogen

Vad gör man när det går åt skogen?

Nu när alla pratar om fördelarna med digital tandvård undrar man om det inte finns några nackdelar? Det är en intelligent fråga som jag får ibland. När tekniken strular gäller det att man har rätt leverantör och ett bra nätverk.
 
Jag älskar den nya tekniken och alla möjligheter som vi fått med den, ingen tvekan om det. Den kostar en vacker slant men hur kul är det inte att kunna leverera tandteknik på en helt ny nivå. Men med ny komplicerad teknik blir man sårbar. Det är inte en fråga om den kan gå sönder utan när den gör det, och vad vi gör då?

Kommer på morgonen och ser att alla ”sintrade” kronor och broar är lika snövita som de var kvällen innan de lades in i ugnen.
Fräsarna skickar trevliga meddelanden typ ”call service representative”.
Scannern skickar ”calibration problem” som ett litet god morgon-meddelande.
och många fler….
På den ”gamla goda tiden” hade de flesta labb en hustomte som kunde fixa det mesta med skiftnyckel och lödkolv när det krånglade. Nu fungerar det inte riktigt så längre. Man öppnar och mekar inte gärna med en 5-axlad fräs för minst en halv miljon kronor eller skruvar upp en scanner för hundratusentals kronor för att titta.

Det är inte många som har backupsystem av helt självklara skäl. Då blir man sårbar och vad gör man då? Det är klart att man tar en enkel och i längden självdödande utväg; Ringer sina kunder och informerar dem att de inte får sina arbeten i tid. Vissa tänker att det är inga problem, vi har fler maskiner. Visst, det har vi med, men förhoppningsvis är de upptagna. Så problemet kvarstår.

Lösningar – de finns

 

Nätverk

Jätteviktigt! Vi är många som sitter i denna situation, och då är det viktigt att ha kompisar. Det finns vissa leverantörer som förstått det och skapar nätverk för att deras användare ska lära känna varandra. Detta är Guld värt.

Jag vet, av egen erfarenhet, att när det går åt pipsvängen hos oss får jag blixtsnabbt hjälp av mina kollegor. Likaväl hjälper vi alltid till när det behövs. Detta är mycket viktigt. Ibland är vi konkurrenter, men framförallt är vi kollegor. Jag säger aldrig nej när jag får en fråga, eller om någon behöver teknisk hjälp. Vi har ett gemensamt intresse att få den ”nya” tekniken trovärdig.

 

Leverantörer

Alla maskinleverantörer talar vitt och brett om kostnad, kapacitet och precision. Jag skulle vilja lägga till en viktig faktor. Leverantören själv.

De är den första man ringer när allt går åt pepparn. Då är det viktigt att de har förmåga att hjälpa till.

Var noga med att leverantören verkligen kan utrustningen.

Finns det en servicetekniker med rätt kompetens i närheten?
Hur lång tid tar det från att (inte om) maskinen stoppar till någon får igång den igen?
Vad tar de betalt för detta?

 

/Mats Lindblom
mats@westdent.se